De 11 bästa tipsen för din bröllopsplanering

Jag vill inte diktera vad du ska göra på ditt bröllop, men jag har varit på några (50+) vid denna tidpunkt och jag är glad att ge dig några tips om hur du planerar din bröllopsdag så att du får ut det mesta av det. 

Det här är mitt råd för en lyckad bröllopsdag. 

Gör din grej

Så snart nyheten om ditt bröllop bryter kommer massor av "goda råd" att komma från vänner, familj och internet (Ja här är du). Kom ihåg att det här är din dag! Låt ingen annans förväntningar ta över.

Om en vit klänning inte är din grej, välj något annat – som en röd kostym (rykande hett!) Om 100 gäster på ett slott ger dig ångest, välj en intim trädgårdsceremoni. Om du vill äta tårta först, gör det. Ni väljer själv hur ni vill ha det.

Luftigt schema

En traditionell bröllopsdag är vanligtvis ganska lång och det brukar gå riktigt snabbt. Snabbare än en vanlig dag av någon anledning. Små saker blir lätt överdimensionerade i tid och plötsligt har du inte hunnit gå på toaletten, äta eller ens ha en liten stund för dig själv och ta in allt. 

Försök därför att få till ett luftigt schema. Mycket luft. 

Om du har små barn får du räkna med att shit happens. Barn känner lukten av spänning och kommer därför inte längre vara det gulligaste barnet i världen.

Lägg till 15 minuter här och där så kan du koppla av och njuta av din bröllopsdag. Låt det finnas plats för det oväntade.

 

Ge gästerna tid

De är där för dig och din partner. För att fira er. Ge dina gäster tid att umgås med dig. Du kanske inte har sett några av dem på länge? Det här kan vara ett perfekt tillfälle att ordna en avslappnad trädgårdsfest dagen innan där alla kan träffas och hälsa innan den stora festen drar igång och man inte hinner prata ordentligt med en enda person? Ordna några tävlingar så att människor lär känna varandra och bondar före den stora festen. Folk är alltid lite mer avslappnade när de träffats tidigare. Avsluta allt med en brunch för alla morgonen efter bröllopsdagen.

 

Toastmaster och Toast Madame

Toastmastern har det viktigaste och svåraste jobbet under en bröllopsdag. Att vara toastmaster är ett heltidsjobb som kräver att valla gästerna till olika platser, se till att allt är i tid, organisera vilken ordning tal ska hållas, se till att maten serveras vid rätt tidpunkt, planera tävlingar för brudparet och så vidare. Det är att föredra om de också kan prata högt och vara lite roliga. Välj gärna en eller två som kompletterar varandra. 

 

Levande musik

Inget gör en fest som levande musik. Det är en viktig ingrediens både under ceremonin, mingelet och festen. En väl genomförd låt som framförs under ceremonin gör de flesta ögon våta och ett riktigt bra band kan få upp alla på dansgolvet - hålla dem där och sen lyfta alla till himlen. Ingen Spotify-lista kan någonsin göra det. Tyvärr.

 

Slappna av

Någonstans kommer saker att gå fel, oavsett hur välplanerad din bröllopsdag är. Men det är okej! Ja, planera för att minimera stressen men när dagen äntligen är här, släpp det och NJUT av din dag oavsett vad. Skratta bara åt det och se "felen" som en del av er berättelse, en historia att berätta för era barnbarn. Låt det inte förstöra din dag!

 

Vädret

Du kan ändå inte kontrollera det så släpp oron för regn. Gör bara det bästa av det. Det kommer att bli grymt ändå! Om du anlitat en grym fotograf (som jag) kommer hen att skapa fantastiska bilder oavsett väder. Efter regn kommer vanligtvis solsken och det mest episka ljuset...

bröllop par första kyss under paraplyer

Anlita en bröllopsplanerare

Det kan kännas överväldigande med allt som behöver planeras för ett bröllop och oftast brukar man inte heller planera det över en natt. Att anställa en bra bröllopsplanerare kan göra underverk för din stress och ångest.

 

Mata fotografen

Kommer er fotograf att fota/filma hela dagen eller större delen av dagen? Se då till att fotografen får mat. Under en bröllopsdag är det inte många tillfällen då fotografen får möjlighet att sitta ner och återhämta sig. Se till att prata med köket så att fotografen serveras mat först av alla, eller iaf en av de första (om hon inte sitter med gästerna). På så sätt är fotografen redo när alla tal börjar. Vanligtvis fotograferar vi inte medan gästerna äter så det är den perfekta chansen för fotografen att äta. Om du inte har ordnat mat till fotografen kan de behöva lämna lokalen för att se till att få mat någon annanstans och det kan vara ganska långt bort.   

 

Mobilfri ceremoni

Vad vill du se när du går nerför gången? Ansiktena på dina nära och kära som är där för att fira dig eller 50 mobiltelefoner och iPads? Be istället toastmastern berätta för gästerna att ni kommer att dela bilderna från den professionella fotografen som ni anlitat för detta och att ni vill att gästen ska vara närvarande här och nu. Det är en helt annan känsla när gästerna är närvarande. Och även om ni kommer instruerar gästerna så finns det alltid någon som gör precis som de vill.

 

Kom ihåg varför vi är här

Den här dagen handlar inte om klänningen, tårtan, blommorna eller musiken: den handlar om två människor som älskar varandra och vill tillbringa resten av sina liv tillsammans. Det är lätt att glömma det i all planering och stress. Kom ihåg vad som är viktigt.

Här kan du läsa några tips om hur du skapar den mest episka bröllopsfesten någonsin.



Föregående
Föregående

Dokumentärt och avslappnat bröllop i Skansen, Djurgården, Stockholm

Nästa
Nästa

Heldags dokumentär familjefotografering utanför Stockholm